Bóg pali cygara


Autor : Anna Bojarska
Liczba stron : 262
Wydawnictwo W.A.B



Nota od wydawcy: Dwoje cudzoziemców spotyka się w obcym dla siebie mieście. – współczesnym Paryżu. Co właściwie zaczyna ich łączyć – seks? Lęk przed samotnością?  Potrzeba gry, intrygi, zakładania coraz to nowych masek w teatrze kochającej iluzje metropolii? A może naprawdę miłość? Ekspresyjna, drapieżna proza Anny Bojarskiej doskonale oddaje gorączkową atmosferę Paryża – zatłoczonych ulic i lokali, nigdy nie zasypiających Champs Elysees, klimat frenetycznej radości, podszytej nieuleczalnym smutkiem i samotnością.


Anna Bojarska. Szczerze, nigdy nie  zetknęłam się z jej twórczością, ale teraz bardzo tego żałuje. Dlaczego? Bo ta książka wprost mnie oczarowała, pochłonęła że była skończona w ciągu dwóch i pół godziny. Kim jest autorka?  Mieszka głownie w Paryżu, czasami w Warszawie. Jest autorką powieści, scenariuszy telewizyjnych, sztuk teatralnych. Jej siostrą jest Maria Bojarska.


Jak zwykle mało można się dowiedzieć o autorce z opisu znajdującego się z tyłu książki. Może  niektórzy nie lubią zwracać na o uwagi, ale ja tak. Uwielbiam czytać biografie, autobiografie. Poznaję się przez to bliżej autora i jego książkę. Niestety, o Annie Bojarskiej, w Intrenecie znajduje się mało informacji.
Jak sama autorka skomentowała swoją powieść ? „To powieść o miłości. Tylko i po prostu o miłości”

Zgadzam się z nią w 100 procentach. Jednak nie jest to miłość denna, słodka, przereklamowana, gdzie główna bohaterka jest biedna, samotna, ale o spotkaniu faceta wszystko układa się dobrze, do czasu, aż na horyzoncie pojawi się jakaś wredna jędza. Ale po chwilowych komplikacjach wszyscy żyją długo i szczęśliwie.

Bohaterką powieści jest Alma, Ritzy, Ksenia, Nathalie. On? Drakula, Deniss, Pierre. Oboje spotkali się w Paryżu. Ona Rosjanka, Słowiańska. Rozwódka, po przejściach. Kiedyś była blondynką.   On kiedyś był Ruminem, jak sam o sobie mówi. Aktualnie jest francuzem.  Lekarz.  Rozwodnik. Oboje tak do siebie podobni, a zarazem inni. Co ich połączy? Początkowo tylko seks. Dopiero później spotka ich prawdziwa miłość, romantyczna, niespotykana.  Kto by tak nie chciał? Oboje zagubienia w otaczającym ich świecie. Potrzebowali siebie i to nie tylko dla seksu, przelotnej namiętności, wakacji , czy prezentów. Bohaterowie musieli się odnaleźć, bo to pomogło im w odkryciu tego czego naprawdę chcą, odkrycia samych siebie. 

Mi osobiście bardzo spodobał się styl pisania pani Bojarskiej. Dialogi, dużo dialogów. Zdania zazwyczaj się krótkie. Czytywana jest poezja. Autorka idealnie pokazała uczucia obojga bohaterów. Ta powieść dociera do głębi, porusza i na długo pozostaje w pamięci. 

Przeczytałam ją podczas jednego wieczoru i to jak bywa z wieloma innymi powieściami nie zasnęłam dopóki nie skończyłam. I długo pozostałam oczarowana twórczością Bojarskiej. Czułam wszystko to co główni bohaterowie. Bo Bóg pali cygara, a ludzie tylko zwykłe, szare papierosy. Które w dodatku musze sobie jeszcze sami zwinąć. 
Komu ją polecam? Na pewno osobom zagubionym, zranionym przez los, nieszczęśliwie zakochanym. Jednakże musze zaznaczyć do tej książki trzeba dorosnąć. Osoba niedojrzała emocjonalnie nie pojmie tej książki, dla niego będzie ona tylko bełkotem. Sama coś takiego przeżyłam z twórczością wielu artystów, na przykład pana Coelho. 





Za możliwość przeczytania książki dziękuje Kasi :)

Książka przeczytana w ramach wyzwania : Polacy nie gęsi, czyli czytamy polską literaturę :)

CONVERSATION

5 komentarze:

  1. Paula Coelho bardzo lubię, i zgadzam się że niestety nie każdy rozumie jego styl - jeżeli ta książka jest choć trochę do niego podobna to zchęcią przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tytuł jest bardzo intrygujący, ale fabuła jest chyba nie dla mnie, nie lubię romansów pod żadną postacią, niemniej jednak gdyby kiedyś ta książka wpadła mi ręce, pewnie z ciekawości bym ją przeczytała.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki za zgłoszenie w moim konkursie ;). Muszę Cię jeszcze tylko prosić o podanie wieku oraz adresu e-mail. Nie jest to mój wymysł, po prostu takie mam narzucone zasady...

    OdpowiedzUsuń
  4. Kasiu zawszę służę pomocą ;). Mogę Ci jeszcze wiele książek polecić skoro ta Ci się spodobała :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zapraszam cię do zabawy:)
    http://kolorowaksiazka.blogspot.com/2013/01/versatile-blogger.html

    OdpowiedzUsuń