Jasne błękitne okna

źródło : lubimyczytac.pl

Autor : Edyta Czepiel
Liczba stron 366
Wydawnictwo : Amber


Tą powieść czytałam bardzo długo. Jednak nie dlatego ze była nudna, flegmatyczna czy też potocznie mówiąc : głupia. Książka wymaga dogłębnego przemyślenia, zadamawia się w naszej pamięci i coś czuje że w mojej zostanie na długo. Nie będzie to długa recenzja, ponieważ nie da się ocenić powieści pani Czepiel. Jest ona sama w sobie arcydziełem, dziełem sztuki. Jednak nie wszyscy to odkryją. Jest to powieść dla osób wrażliwych, mających jakiekolwiek pojęcie o życiu. Są osoby, którzy na wszystko potocznie mówiąc mają „wyjebane”. Wiem, ze przerwą czytanie po pierwszych 20 stronach i stwierdzą ze książka jest nudna, nie wiadomo o co autorowi chodziło. Bo oni chłoną tylko zwykłą sieczkę, serwowaną nam przez gazety typu „Bravo”.


Powieść sprawiła ze nie mogłam spać po nocach, powróciły dawne wspomnienia. Uroniłam nie jedną łzę. Autorka w sposób dosyć obrazowy opisuje problemy zwykłych ludzi od samego dzieciństwa. Ojciec alkoholik, małe dziecko wyzywane przez rówieśników. Nie wszyscy zdają sobie sprawę że takie coś pozostawia stałe piętno na psychice dziecka. Głównymi bohaterkami są Becia i Sygita które znają się od dziecka. Są najlepszymi przyjaciółkami, jednak życie nigdy ich nie oszczędzało. Nieszczęśliwa miłość, utrata bliskiej osoby, alkoholizm, choroba. Wszystko to sprawia ze bohaterki wciąż się do siebie zbliżają, umacniają więzi panujące między nimi. Pomimo wszystkich przykrych wydarzeń nadal są, starają się żyć. Charaktery Beci i Syci bardzo różnią się od siebie. Jedna z nich jest odważna, śmiałą, nie bojąca przeciwstawić się światu. Druga natomiast jest osoba bardzo kruchą, podatną na wpływy ukochanego, pomimo wielu zdrad i upokorzeń. Dla córeczki chce żyć, a nawet jeśli jej się to nie uda, pragnie by jej mała Kruszynka była szczęśliwa.

Więcej nie zdradzę. Nadal jestem wstrząśnięta powieścią i mogę powiedzieć tylko tyle że książkę polecam wszystkim i każdemu z osobna. Mam nadzieję ze wywoła na was wrażenie takie jak na mnie, da do myślenia i przekaże wam to, co autorka chciała przekazać. 



powieść przeczytana w ramach wyzwania : Polacy nie gęsi czyli czytamy polską literaturę. 

CONVERSATION

3 komentarze:

  1. Przepiękna książka. Warto też obejrzeć film.

    OdpowiedzUsuń
  2. Strasznie książka mi się podobała i wiedziałam, że Tobie również przypadnie do gustu. Nie ma w niej tak zwanych "zapychaczy", w moim odczuciu każde słowo autorki jest przemyślane. Książka na prawdę jest godna przeczytania, ale czy wszyscy są godni aby ją przeczytać? Myślę, że nie. Do takich książek trzeba przede wszystkim dorosnąć.

    Cieplutko pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. godny jest każdy bo nie wimy jaki jest. jeżeli odrzuci ją po kilku pierwszych stronach dowiemy się dopiero twedy czy zasługuje, czy też nie :)

      Usuń