Second Hand - Joanna Fabicka

Joanna Fabicka
Wydawnictwo W.A.B
Ilość stron : 301
Przytaczać opisu fabuły nie będę i zamiast tego umieszczę opis z okładki, czego nie robiłam od bardzo dawna. Dlaczego? Według mnie nie potrafiłabym lepiej obrać w słowa fabuły lepiej niż sama autorka.

Proszę szanownej wycieczki- jesteśmy na miejscu! Po prawej podupadający pensjonat Second Hand, po lewej cuchnące stawu folwarku, zakwitające na wiosnę świeżutkim topielcem. prowadzi do nich przedwojenna aleja wysadzana platanami, do których jak huby przyrośli miejscowi pijaczkowie. W głębi kościół, zimny i ciemny, bo ksiądz oszczędza na prądzie i dobrym słowie. Najgorsza z najgorszych, zapadła, zapita w trzy dupy parafia, gdzie bieda piszczy po kątach. A  oto siostry syjamskie zrośnięte traumą, fatalna Marlena ze swoim fatalnym kochankiem, pedofil Niuniek i jego popisowy numer, Róża z mocno przywiędłym kwiatem dziewictwa.  Kogo tu jeszcze mamy? To trzynastoletnia Femi- takie dziecko to powinno w schowku na Żyda trzymać, żeby na to wszystko patrzeć nie musiało. Poznajcie mieszkańców Podlewa tworzących absurdalną i poruszającą wspólnotę rozpaczy, zgubnych namiętności i oczyszczającego cierpienia. Gotowi? Zaczynamy zwiedzanie!

Język jakim posługuje się autorka jak  dla mnie jest wspaniały. Prosty, a jednocześnie niezwykły, magiczny. Słowa tak nami manipulują że czujemy się jakbyśmy uczestniczyli w akcji, towarzyszyli bohaterom w najważniejszych chwilach ich życia. Autorka sprawia, ze postacie są jednocześnie komiczne i tragiczne. Każdy z bohaterów przeżył swoją osobistą tragedię i z tym piętnem musi żyć na co dzień do końca swojego życia. Wspomnienia wracają w nie spodziewanej chwili, wychodzą z najodleglejszych zakamarków umysłu. Autorka pokazała ze wszyscy popełniają błędy, wchodzą na złe ścieżki, nawet ludzie duchowni, wydawałoby się stabilni. A jednak, pozory potrafią mylić.

Cała akcja osadzana jest w czasach współczesnych, jednak autorka wraca do przeszłości, przedstawiając życie bohaterów zarówno ich wzloty i upadki. Czytając, można dostrzec pewne ułomności Polaków, które zrodziły się dawno temu, narosły w czasach komuny, a czasy wolności ich nie 'zlikwidowały'. Autorka pokazuje jak żyje się w Polsce B, gdzie alkohol towarzyszy ludziom na każdym kroku, gdzie nie da się bez niego przeżyć dnia.  Gdzie bieda jest starym gościem obecnym w większości domów, a granicą dzieląca oba światy jest Manhatan. 

Trzy pokolenia kobiet które w życiu przeszły wiele i nigdy nie zaznały szczęścia. Los nie oszczędzał ich cierpień i upokorzeń . Każda z nich jest postacią wyrazistą charakterem, którego nie da się zapomnieć, Historia życia każdej z nich jest tragiczna, bo chociaż pojawiały się chwile, gdy do ich drzwi pukało szczęście, zaraz przeganiał je ślepy los, podsuwając nieszczęście, płacz, upokorzenie. osoby, jakie spotkały na swojej drodze kobiety odgrywają ich w życiu ogromną rolę, każda z tych postaci jest inna i nie do zapomnienia. 


Książka przeczytana w ramach wyzwania : Polacy nie gęsi, czyli czytamy polską literaturę.
Pierwsze słyszę
100 książek

CONVERSATION

7 komentarze:

  1. Brzmi bardzo ciekawie. Ostatnio czytam zbyt mało polskiej literatury, więc może sięgnę po tę powieść :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Postaram się kiedyś przeczytać, rzadko sięgam po polskich autorów, ale wydaje mi się, że tym razem warto to zrobić. : D

    OdpowiedzUsuń
  3. książka z mojej listy "absolutnie do przeczytania". jak tylko nadarzy się okazja, kupuje i przepadam w niej bez reszty :) obecnie czytam Titubę i zapowiada się bardzo dobrze.

    OdpowiedzUsuń
  4. Seria z Miotłą jest bardzo specyficzna i intrygująca - lubię czasami sięgnąć po jakąś powieść z tej serii. Bardzo interesuje mnie "Second Hand". Mam nadzieję, że uda mi się zdobyć tę lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie ma bata muszę przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie słyszałam o tej serii z Miotłą, ale widać,że ma w sobie to coś. Jeżeli będę miała okazję to sobie sprawię:)

    OdpowiedzUsuń
  7. O Serii z Miotłą słyszałam, ba, nawet czytałam kilka książek. O recenzowanej przez Ciebie pozycji również słyszałam, mam ją w planach. ;))

    Pozdrawiam!
    www.okiem-recenzenta.blog.onet.pl

    OdpowiedzUsuń