Alice Sebold "Nostalgia Anioła"

Autor : Alice Sebold
Ilość stron :367
Wydawnictwo : Albatros


Susie Salmon zostaje zgwałcona i zamordowana. Dziewczyna nie ma nawet piętnastu lat. Wędruje ona do swojego nieba, skąd nadal może obserwować co się dzieje z jej rodziną oraz poczynania mordercy. Śmierć dziewczyny spowodowała że w życiu rodziny Salom nastało wiele zmian, podjęto wiele decyzji, których konsekwencje miały wyjść na jaw dopiero po jakimś czasie. Rodzina Susie przeżywa najtragiczniejsze chwile swojego życia, cierpiąc i mając absurdalną nadzieję ze ich córka wróci do domu żywa. Wszystko to obserwuje dziewczyna z nieba. Wie, ze nie może im pomóc, jednak bardzo tego pragnie. Z wielkim bólem patrzy na to, że jej rodzina się rozpada. Jednakże w oglądaniu codziennych czynności, przyglądaniu się jak jej młodsze rodzeństwo dorasta znajduje odrobinę szczęścia. "Nostalgia Anioła" to wzruszająca powieść o morderstwie, walce, bólu, żalu ale i miłości.

Jakiś czas temu słyszałam coś na temat filmu. Że jest dobry, oraz że został nakręcony na podstawie książki, po czym zapomniałam. Do czasu, gdy w moje ręce wpadła powieść pani Sebold. Od razu wzięłam się za czytanie.

Bohaterką jest Susie i od początku oznajmia czytelnikowi o tym, ze została zamordowana. Przedstawia ona cały przebieg morderstwa, powodując że w oczach czytelnika pojawiają się łzy żalu, smutku ale także i oburzenia. Bohaterka umarła gdy otwierał się przed nią cały świat. Chciała ona poznać smak pierwszej miłości, skończyć szkołę, pójść do collegu i robić wszystko  to, na co szanse jej odebrano. Jak już wspomniałam dziewczyna przedstawia dalsze losy jej rodziny. Bardzo chcę im wszystkim pomóc, jednak nie może. Z wielkim bólem obserwuje to, jak jej kochana rodzina przeżywa kolejne problemy.

Susie, ze swojej altanki obserwuje losy swojej rodziny, jednak wie że nie może im pomóc. Książka utrzymana jest w bardzo smutnym nastroju. Nawet te wesołe chwile są jakieś smętne, ponieważ cały czas  czytelnik pamięta, że bohaterce i zarazem narratorce nie dane było ich doświadczyć.
Jak dla mnie ta powieść należy do jednych z lepszych, jakie dane mi było czytać. Smutna, wstrząsająca i inna niż wszystkie. Trudno mi na temat powieści powiedzieć coś więcej. Wywołała ona u mnie wiele skrajnych emocji. 


Obejrzałam film. Jak dla mnie jest to bardzo dobra ekranizacja. Przeżyłam go prawie tak samo jak książkę. Główną bohaterkę dobrali moim zdaniem bardzo dobrze. W książce znajdują się momenty drastyczne, jednak w powieści je pominięto. Zamieszczam zwiastun i osobiście bardzo polecam i film i powieść. Są warte, aby poświęcić nasz czas. 

Książka przeczytana w ramach wyzwania : Najpierw książka, potem film.
100 książek które należy przeczytać przed śmiercią.

CONVERSATION

22 komentarze:

  1. Film kiedyś oglądałam i pamiętam, że wyłączylam go chyba po ponad godzinie, bo strasznie mnie nudził. Książkę za to z pewnością przeczytam!:)

    OdpowiedzUsuń
  2. hmnn no nie wiem, jakoś smutnych powieści czytać mi się nie chce, teraz kończę jakąś taka dobijającą, może to dlatego;)
    Jednak cieszę się,że Tobie przypadła do gustu:))

    OdpowiedzUsuń
  3. Przede mną książka i film, najpierw zabiorę się za pierwowzór :) Już od dłuższego czasu planuję tę powieść i mam nadzieję, że niedługo trafi w moje ręce.

    OdpowiedzUsuń
  4. Film widziałam, muszę się zabrać za książkę. Na ekranizacji ryczałam strasznie, więc raczej przed rozpoczęciem czytania lepiej będzie zaopatrzyć się w chusteczki...

    in-corner-with-book.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. książki jakoś nie dałam rady dokończyć, a filmu też bym chyba nie dała rady obejrzeć

    OdpowiedzUsuń
  6. Po twoich słowach nabrałam chęć książkę jak i na film.

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam takie powieści. Wolałabym zacząć od książki i poczuć jej kontemplacyjny charakter. Mam nadzieję, że także odczuje jej emocjonalność.

    OdpowiedzUsuń
  8. Film zachwycił mnie, chociaż jednocześnie zasmucił i przeraził. Po książkę sięgnę na pewno.

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie znam, ani ksiazki, ani filmu, ale chetnie poznam :) recenzja dodana do wyzwania :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Filmu nie widziałam, ale przeczytałam sporo dobrego o książce. Fabuła jest naprawdę interesująca, ale zarazem łatwa do zmarnowania. Mam nadzieję, że autorka się tego wystrzegła.

    OdpowiedzUsuń
  11. Książkę mam w planach. Nawet nie wiedziałam, że jest też film. Również z chęcią obejrzę. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. W planach książkę mam, ale po raz kolejny śmieję się z tłumaczenia. Przyznam jednak, że "Nostalgia anioła" brzmi lepiej niż "Urocze kości..."

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha, nie wiedziałam że tytuł oryginału jest aż tak ... oryginalny :)

      Usuń
  13. Nie znam te historii, ale muszę przyznać, że bardzo mnie zaciekawiła, dlatego chyba skuszę się i obejrzę film, gdyż na czytanie nie mam teraz czasu.

    OdpowiedzUsuń
  14. Kiedyś miałam zamiar zacząć czytać tę książkę i jakoś o niej zapomniałam, chociaż wydaje się naprawdę ciekawa. Na pewno w końcu się za nią zabiorę. :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Książka w moich planach podobnie jak film:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Mam ją w domu na swojej półce. Najpierw przeczytałam książkę, a potem obejrzałam film. Obie formy bardzo mi się podobały i również polecam wszystkim :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Najpierw książka, później film. Koniecznie!

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie widziałam tego filmu, ale bardzo chciałabym obejrzeć. Jednak najpierw wypadałoby przeczytać książkę:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Film mnie zachęcił, więc zrobię tak jak awiola.. najpierw przeczytać książkę, później obejrzę film. :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Niestety nie czytałam, ale film miałam okazję obejrzeć. Nie wiedziałam, że był na podstawie powieście! Muszę koniecznie przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń